Válcová bruska Proma BVR-405
Napsal: ned 18. dub 2021 12:02:01
Tímto příspěvkem bych rád poskytl jakousi recenzi z obroušených několika desítek kubíků smrku na válcové brusce značky Proma BVR-405. Dle mého zjištění je tato bruska stejná/obdobná jako Bernardo, Rojek, Holzmann, a podobně.
Na brusce brousím pouze smrkové fošny na zahradní nábytek o šíři 17 a 19 cm v délkách 150 a 180 cm. Používám brusné papíry zrnitosti 100 – 240. Paradoxně rapidní rozdíl v zatížení brusky mezi těmito zrnitostmi nepozoruji. Papír používám plátěný, ale zatím mám bohužel ještě zásobu neantistatického – příště pořídím antistatický.
Broušení hrubším papírem – jedním brusným papírem (cca 8 x 300 cm) bez problémů obrousím 100 -150 fošen (každá fošna 2-3 protahy). Životnost papíru snižují smolničky, které papír zalepí a za smolničkou vzniká neobroušené místo – musím protáhnout ještě jednou. Tímto postupem se smůla z papíru sice ztratí a broušení je bezproblémové, nicméně zhruba po těch 100 -150 fošnách je papír tak zasmolený, že jej radši vyměním.
Broušením jemným papírem - jedním brusným papírem (cca 8 x 300 cm) bez problémů obrousím 80 -100 fošen (každá fošna 2-3 protahy). Životnost papíru snižují smolničky a hlavně suky. U smolniček platí to samé jako u jemného papíru, ale suky jsou tvrdé a „vydrolí“ abrazivo, čímž se broušené suky a místa za nimi připalují (většinou tak 2 – 5 cm). Papír mi ve většině případů zmaří zejména suky.
Níže vypíšu závady, na které jsem byl předem upozorněn a opravdu nastaly. Počítejte tedy, že vás také potkají.
Po prvním větším zatížení dojde k protočení silonové spojky hřídelí válce a motoru. Oprava 700 Kč za ocelovou + práce soustružníka.
Ne dlouho po té závadě upadne válec, na kterém se otáčí podávací pás (naštěstí vlečný válec). Nechal jsem opravit z nerezu u soustružníka.
Po čase dojde k vymletí pouzdra, které drží v plechu a jsou v něm uloženy válce posuvu. Opět oprava nerez u soustružníka. Zde doporučím třeba po 10-20 hodinách práce tyto pouzdra namazat vazelínou. Ideálně to trochu rozebrat a vyčistit – otázka 15 minut.
Odejde vám rozběhový kondenzátor v hlavním motoru. Projevuje se to tak, že se motor bez pomoci nerozběhne. Oprava 150 Kč a 30 minut práce. Jedná se o 2 kabely, které se musí přepájet – zvládne opravdu každý.
Co ještě nenastalo a nastane, tak že vyhoří motůrek posuvu válce. Zatím nevím, kde ho jako náhradní díl seženu.
Zkušenosti z provozu
Hlavní motor je těžká Čína – Výkon motoru (vlastně jediný údaj na motoru) je napsán fixou na papírové cenovce (stejné bývávaly v prodejnách smíšeného zboží…) Plánuji pořídit větší motor na 400 V tak 2,2 kW. Důvod vám je pravděpodobně známý.
Přesnost stroje – mou velkou výhodou je, že přesnost je něco, co řeším plastovou posuvkou a nedělám si hlavu s tím, zda má fošna na jedné straně o 2 desetiny více, nebo méně. Do jisté míry se dá mašina vyrovnat takovým způsobem, že si necháte vysoustružit podložky, které vložíte mezi brusný válec a rám, čímž se zamezí „padání“ válce. Druhou variantou, kterou praktikuji já, tak rukou válec trochu přitlačím a dotáhnu. Když to vychytáte, tak to překvapivě funguje s přesnosti okolo 1 desetiny na délce 40 cm.
Klouzání podávacího pásu - Na obrobky délky do 50cm by to tak nějak fungovalo, ale raději počítejte s přitlačováním. U delších a je skoro jedno jestli metr, nebo dva jako v mém případě. Počítejte s tím, že obrobek musíte soustavně přitlačovat a do mašiny ho jakoby tlačit. Zde je konstrukční problém s výškou stolu. S mými 180 cm si musím stůl podložit zhruba o 6 – 10 cm, jelikož po delší době bolí záda. Klouzání podávacího pásu dokáže trochu vyřešit jeho časté ofukování ze spodní strany.
Rychlost posuvu – Na potenciometru lze nastavit 0 – 5 m/min. Buď ho mám nějaký rozbitý, nebo opoužívaný. Maximální rychlost je cca 3m/min s tím, že v mém případě pracuji s rychlostí cca 2m/min. Rychlostí nic neuspěchám – akorát se pak motor vypne, pálí se brusný pás, klouže podávací pás.
Pracovní postup - Má zkušenost je taková, že musím ideálně jeden den ohoblovat a druhý den brousit. V případě, kdy se fošny třeba po týdnu trochu prohnou/zkroutí, tak bruska není schopná udělat takový úběr, aby povrch srovnala a ještě vybrousila. Hodně z vás bude zajímat, jaký úběr dokáže bruska udělat. Samozřejmě je zde mnoho proměnných (hustota daného kusu dřeva, stav a hrubost pásu, řekl bych snad i teplota motoru) nicméně jsem v šířce 19 cm schopný ubrat klidně 2mm, ale to za předpokladu velmi pomalého posuvu. Reálně se bavíme o úběru cca 7 desetin až jednoho mm tak, že fošny do brusky dávám jednu za druhou a během mé jedné várky (100 fošen) jí zastavím tak 5x. Samozřejmě občas zastavení motoru zamezím tak, že snížím posuv, ale to jde těžko, když oběma rukama přitlačuji fošnu. Když totiž povolím jednu ruku, tak se občas stane, že mám podbrus. Mimochodem podbrusů mívám více, ale dokáži je pak vyřešit excentrem. Ono celkově vzato lze říci, že když se obrobek zastaví/zpomalí, tak vznikne podbrus. Odsávání mám obyčejné od Scheppachu a na prašnost si nemůžu stěžovat - po 100 fošnách mám na zemi tak hrstku prachu. Přehřívání motoru je věc, která mě docela trápí. Vím – brusku zatěžuji poměrně hodně. Často to dělám tak, že třeba hodinu brousím v kuse a dám nějakou pauzu. Pokud potřebuji jet v kuse, vyřeším to za 10 minut kompresorem a může se pokračovat. Vždy před delší pauzou štětcem namočím brusný pás vodou a po pauze speciální gumou na brusné pásy (asi za 150 Kč) nabobtnalé zbytky odstraním. Výměna pásu je brnkačka, kterou po troše cviku zvládnete po slepu. Gró celého brusného pásu je jeho správné nařezání dle nějaké předlohy. Namotání je za 30 sekund hotové.
Záběrem bych tedy řekl asi toto: Dle mého názoru kvalita stroje neodpovídá ceně. Reálnou cenu bych viděl tak poloviční. Nicméně dokáže ušetřit mnoho času – v mém případě mi ušetřila přinejmenším stovky hodin, a to se i za tu cenu vyplatí. Pokud brusku plánujete využívat na nějaké přesné práce a obrobky mají větší šířku, tak s tím moc nepočítejte, ale dá se. Zároveň jí nedoporučím do nějakých velkých provozu. Pokud ale plánujete brusku využívat pár desítek hodin ročně, tak proč ne – za mě dělá perfektní povrch, ale musíte si to vychytat, což je skoro u všech strojů.
Toto jsou zhruba mé zkušenosti s touto bruskou a budu rád, když někomu pomohou. Když budete mít nějaké doplňující dotazy, tak stačí napsat SZ nebo komentář a pokud budu vědět, tak do tohoto příspěvku doplním odpověď pro další.
Na brusce brousím pouze smrkové fošny na zahradní nábytek o šíři 17 a 19 cm v délkách 150 a 180 cm. Používám brusné papíry zrnitosti 100 – 240. Paradoxně rapidní rozdíl v zatížení brusky mezi těmito zrnitostmi nepozoruji. Papír používám plátěný, ale zatím mám bohužel ještě zásobu neantistatického – příště pořídím antistatický.
Broušení hrubším papírem – jedním brusným papírem (cca 8 x 300 cm) bez problémů obrousím 100 -150 fošen (každá fošna 2-3 protahy). Životnost papíru snižují smolničky, které papír zalepí a za smolničkou vzniká neobroušené místo – musím protáhnout ještě jednou. Tímto postupem se smůla z papíru sice ztratí a broušení je bezproblémové, nicméně zhruba po těch 100 -150 fošnách je papír tak zasmolený, že jej radši vyměním.
Broušením jemným papírem - jedním brusným papírem (cca 8 x 300 cm) bez problémů obrousím 80 -100 fošen (každá fošna 2-3 protahy). Životnost papíru snižují smolničky a hlavně suky. U smolniček platí to samé jako u jemného papíru, ale suky jsou tvrdé a „vydrolí“ abrazivo, čímž se broušené suky a místa za nimi připalují (většinou tak 2 – 5 cm). Papír mi ve většině případů zmaří zejména suky.
Níže vypíšu závady, na které jsem byl předem upozorněn a opravdu nastaly. Počítejte tedy, že vás také potkají.
Po prvním větším zatížení dojde k protočení silonové spojky hřídelí válce a motoru. Oprava 700 Kč za ocelovou + práce soustružníka.
Ne dlouho po té závadě upadne válec, na kterém se otáčí podávací pás (naštěstí vlečný válec). Nechal jsem opravit z nerezu u soustružníka.
Po čase dojde k vymletí pouzdra, které drží v plechu a jsou v něm uloženy válce posuvu. Opět oprava nerez u soustružníka. Zde doporučím třeba po 10-20 hodinách práce tyto pouzdra namazat vazelínou. Ideálně to trochu rozebrat a vyčistit – otázka 15 minut.
Odejde vám rozběhový kondenzátor v hlavním motoru. Projevuje se to tak, že se motor bez pomoci nerozběhne. Oprava 150 Kč a 30 minut práce. Jedná se o 2 kabely, které se musí přepájet – zvládne opravdu každý.
Co ještě nenastalo a nastane, tak že vyhoří motůrek posuvu válce. Zatím nevím, kde ho jako náhradní díl seženu.
Zkušenosti z provozu
Hlavní motor je těžká Čína – Výkon motoru (vlastně jediný údaj na motoru) je napsán fixou na papírové cenovce (stejné bývávaly v prodejnách smíšeného zboží…) Plánuji pořídit větší motor na 400 V tak 2,2 kW. Důvod vám je pravděpodobně známý.
Přesnost stroje – mou velkou výhodou je, že přesnost je něco, co řeším plastovou posuvkou a nedělám si hlavu s tím, zda má fošna na jedné straně o 2 desetiny více, nebo méně. Do jisté míry se dá mašina vyrovnat takovým způsobem, že si necháte vysoustružit podložky, které vložíte mezi brusný válec a rám, čímž se zamezí „padání“ válce. Druhou variantou, kterou praktikuji já, tak rukou válec trochu přitlačím a dotáhnu. Když to vychytáte, tak to překvapivě funguje s přesnosti okolo 1 desetiny na délce 40 cm.
Klouzání podávacího pásu - Na obrobky délky do 50cm by to tak nějak fungovalo, ale raději počítejte s přitlačováním. U delších a je skoro jedno jestli metr, nebo dva jako v mém případě. Počítejte s tím, že obrobek musíte soustavně přitlačovat a do mašiny ho jakoby tlačit. Zde je konstrukční problém s výškou stolu. S mými 180 cm si musím stůl podložit zhruba o 6 – 10 cm, jelikož po delší době bolí záda. Klouzání podávacího pásu dokáže trochu vyřešit jeho časté ofukování ze spodní strany.
Rychlost posuvu – Na potenciometru lze nastavit 0 – 5 m/min. Buď ho mám nějaký rozbitý, nebo opoužívaný. Maximální rychlost je cca 3m/min s tím, že v mém případě pracuji s rychlostí cca 2m/min. Rychlostí nic neuspěchám – akorát se pak motor vypne, pálí se brusný pás, klouže podávací pás.
Pracovní postup - Má zkušenost je taková, že musím ideálně jeden den ohoblovat a druhý den brousit. V případě, kdy se fošny třeba po týdnu trochu prohnou/zkroutí, tak bruska není schopná udělat takový úběr, aby povrch srovnala a ještě vybrousila. Hodně z vás bude zajímat, jaký úběr dokáže bruska udělat. Samozřejmě je zde mnoho proměnných (hustota daného kusu dřeva, stav a hrubost pásu, řekl bych snad i teplota motoru) nicméně jsem v šířce 19 cm schopný ubrat klidně 2mm, ale to za předpokladu velmi pomalého posuvu. Reálně se bavíme o úběru cca 7 desetin až jednoho mm tak, že fošny do brusky dávám jednu za druhou a během mé jedné várky (100 fošen) jí zastavím tak 5x. Samozřejmě občas zastavení motoru zamezím tak, že snížím posuv, ale to jde těžko, když oběma rukama přitlačuji fošnu. Když totiž povolím jednu ruku, tak se občas stane, že mám podbrus. Mimochodem podbrusů mívám více, ale dokáži je pak vyřešit excentrem. Ono celkově vzato lze říci, že když se obrobek zastaví/zpomalí, tak vznikne podbrus. Odsávání mám obyčejné od Scheppachu a na prašnost si nemůžu stěžovat - po 100 fošnách mám na zemi tak hrstku prachu. Přehřívání motoru je věc, která mě docela trápí. Vím – brusku zatěžuji poměrně hodně. Často to dělám tak, že třeba hodinu brousím v kuse a dám nějakou pauzu. Pokud potřebuji jet v kuse, vyřeším to za 10 minut kompresorem a může se pokračovat. Vždy před delší pauzou štětcem namočím brusný pás vodou a po pauze speciální gumou na brusné pásy (asi za 150 Kč) nabobtnalé zbytky odstraním. Výměna pásu je brnkačka, kterou po troše cviku zvládnete po slepu. Gró celého brusného pásu je jeho správné nařezání dle nějaké předlohy. Namotání je za 30 sekund hotové.
Záběrem bych tedy řekl asi toto: Dle mého názoru kvalita stroje neodpovídá ceně. Reálnou cenu bych viděl tak poloviční. Nicméně dokáže ušetřit mnoho času – v mém případě mi ušetřila přinejmenším stovky hodin, a to se i za tu cenu vyplatí. Pokud brusku plánujete využívat na nějaké přesné práce a obrobky mají větší šířku, tak s tím moc nepočítejte, ale dá se. Zároveň jí nedoporučím do nějakých velkých provozu. Pokud ale plánujete brusku využívat pár desítek hodin ročně, tak proč ne – za mě dělá perfektní povrch, ale musíte si to vychytat, což je skoro u všech strojů.
Toto jsou zhruba mé zkušenosti s touto bruskou a budu rád, když někomu pomohou. Když budete mít nějaké doplňující dotazy, tak stačí napsat SZ nebo komentář a pokud budu vědět, tak do tohoto příspěvku doplním odpověď pro další.