Stránka 1 z 1

Víceúčelový a obrněný automobil Dozor

Napsal: sob 25. čer 2016 18:43:38
od Ender
Obrněný automobil Dozor: Důraz na odolnost
 
Ukrajinský průmysl se v poslední době stále častěji prosazuje na světovém trhu. Zbrojovka ChKBM se nedávno rozhodla připojit k trendu výroby víceúčelových terénních vozidel a představila automobily série Dozor.
 
V dnešním světě představují hlavní bezpečnostní hrozby zejména regionální konflikty, terorismus a organizovaný zločin. Tento vývoj se odrazil i ve změnách nabídky vojenské a bezpečnostní techniky. Jedním z trendů je výroba terénních víceúčelových a obrněných vozidel určených pro vojenské, policejní i soukromé zákazníky. Připojila se také ukrajinská Charkovská konstrukční kancelář strojírenství (ChKBM) s vozidly rodiny Dozor.
 
Pancéřování je nezbytné
Na trhu vojenských terénních automobilů dnes dominuji američtí a evropští výrobci. Stále častěji se však prosazují také firmy z bývalého SSSR, zejména ruská společnost GAZ. Objevila se ale konkurence v podobě ukrajinského závodu ChKBM, který se zabývá hlavně výrobou a modernizacemi tanků, bojových vozidel pěchoty a obrněných transportérů. V těchto oblastech už dokáže ruským společnostem zdatně konkurovat a tentýž cíl si klade i v oboru vojenských terénních automobilů.
Do 21. století tak firma ChKBM vstoupila s nabídkou obohacenou o dva typy terénních vozidel rodiny Dozor. V jejich konstrukci je kladen důraz na odolnost, neboť tento parametr dnes získává stále větší důležitost. Většina dnešních vojenských terénních automobilů totiž byla navržena spíše pro podpůrné a logistické mise, nikoli pro výslovně bojové akce. Při nasazení v bojových zónách se pak samozřejmě projevuje jejich značná zranitelnost. Již notoricky známým příkladem jsou americké automobily HMMWV, jejichž ztráty při útocích ozbrojenců v Iráku jsou na hranici únosnosti. Stejné zkušenosti získaly armády celého světa během mírových operací na Balkáně a v jiných krizových regionech. Je zřejmé, že vojenské terénní automobily musí i v základní verzi disponovat určitou balistickou ochranou.
Operací na Balkáně a v Iráku se účastnili i ukrajinští vojáci, takže firma ChKBM měla dost důvodů, aby se pustila do projektu obrněného vojenského automobilu. Navíc je jasné, že ukrajinská armáda bude muset provést kompletní omlazení svého technického vybavení a jistě bude usilovat o to, aby její poptávku pokryli domácí dodavatelé.
 
Víceúčelový Dozor‑A
Prvním a základním vozidlem modelové řady Dozor je víceúčelový automobil Dozor‑A. Jeho robustní karosérie se vyznačuje velice jednoduchými tvary a měla by poskytnout alespoň nejzákladnější balistickou ochranu. Výchozím modelem série je lehký nákladní automobil s dvojitou kabinou s pěti sedačkami. Na zadní korbě se nachází místa pro dalších šest osob. Konstrukční filozofie vozidla je však velice flexibilní, takže Dozor‑A může fungovat v celé řadě rolí nejen v armádě, ale také u policie i v rukách soukromých uživatelů. ChKBM tedy nabízí mimo jiné ambulanci či modifikaci pro policii. Vozidlo může sloužit rovněž jako nosič různých specializovaných nástaveb, např. opravářské dílny nebo komunikační stanice.
Zákazník si může vybrat ze tří typů motorů; ve všech případech jde o kapalinou chlazené přeplňované diesely. První dva motory jsou čtyřválce a vznikly jako výsledek spolupráce ukrajinského výrobce OAO Motor Síč a italské společnosti Iveco. Mají výkon 90 kW (122 koní), resp. 100 kW (136 koní) a dodávají se pouze s manuální převodovkou. Potenciální zákazníci ovšem vyjádřili názor, že tyto výkony jsou pro Dozor nedostatečné. ChKBM proto navázal spolupráci s německou společností Deutz, která dodává motory rovněž do části exportovaných vozidel Tatra. Deutz pro ukrajinské vozy adaptoval svůj šestiválec o výkonu 145 kW (197 koní), s nímž Dozor‑A dosahuje rychlosti 120 km/h a poradí si se svahem o sklonu 44 stupňů. K tomuto motoru se dodává nejen manuální, ale též samočinná převodovka.
 
Pancéřovaný Dozor-B
Už základní varianta vozidla Dozor‑A disponuje velmi rozsáhlým vybavením. Ve střeše nad zadními sedadly je umístěn poklop, na jehož okraji se nachází pohyblivá zbraňová lafeta. Standardně nese 12,7mm kulomet NSVT, ale lze nainstalovat i mnoho jiných typů zbraní. Řidič vozidla má k dispozici infračervený systém nočního vidění s efektivním dosahem 180 m. Dozor‑A je vybaven rovněž satelitním navigačním přístrojem typu SN‑3003 Bazalt a komunikačním systémem na ultrakrátkých vlnách, jehož dosah se pohybuje okolo 20 km. K přednímu nárazníku je připojen naviják WARN XD 9000i s tažnou silou 4,2 tuny.
Druhým základním typem modelové řady Dozor je obrněné vozidlo Dozor‑B. V jeho případě už se skutečné jedná o pancéřovaný vůz v pravém smyslu toho slova. Svou koncepcí se podobá například pancéřovaným verzím amerického HMMWV (např. M1109, M1114 nebo M1116), americkému vozu Cadillac Gage Ranger nebo automobilům britské firmy Shorland, které jsou odvozeny z typu Land Rover. Dozor‑B je vybaven hliníkovým pancéřováním, které má zastavit i střely z těžkých kulometů. Neprůstřelná jsou i všechna okna a na přání lze vozidlo vybavit též střílnami v bocích korby a v zadních dveřích.
Nabídka pohonných jednotek i převodovek je stejná jako u typu Dozor‑A. Zkoušky prototypu vozidla Dozor‑B vybaveného německým agregátem Deutz o výkonu 145 kW začaly letos v dubnu. Výzbroj vozu Dozor‑B představuje dálkově řízený 12,7mm kulomet NSVT na střešní lafetě. K dispozici je zásoba 450 nábojů. Další výbava jako přístroj nočního vidění, satelitní navigátor, komunikační přístroje a naviják se pak shoduje s vozidlem Dozor‑A. Dozor‑B má však navíc i ventilační a filtrační systém na ochranu proti zbraním hromadného ničení.
 
Otazníky kolem exportu
Rovněž typ Dozor‑B je nabízen v několika odlišných variantách. Základní verze má sedačky pro tři osoby v kabině a dalších osm v zadním nákladovém prostoru. Kromě toho může Dozor‑B sloužit jako velitelské vozidlo, průzkumné vozidlo, obrněná ambulance  nebo prostředek pro radiační a chemický průzkum. Kromě armády jej mohou využít také policejní zásahové jednotky, banky nebo bezpečnostní agentury.
Primárním uživatelem vozidel řady Dozor bude samozřejmě armáda Ukrajiny, která jimi nahradí zastaralý vozový park ze sovětské éry. Vzhledem ke snahám Ukrajiny o vstup do NATO lze očekávat, že jako první budou novými automobily vybaveny jednotky rychlé reakce určené pro společné operace pod velením NATO. Otazníky však panují kolem exportu vozidel Dozor. Oficiálně zatím není znám žádný jejich uživatel, ale zbrojní obchody Ukrajiny byly v minulých letech mnohdy velmi kontroverzní a některé detaily jsou stále tajné. Některá ukrajinská média přinesla informace, že malá množství automobilů Dozor‑A i Dozor‑B už byla vyvezena do „nejmenovaných zemí“.
Potenciálními uživateli vozidel Dozor jsou pochopitelně státy, které udržují s Ukrajinou dobré vztahy, případně už nakoupily zbraně ukrajinské výroby. Jedná se např. o Turecko, Pákistán a některé arabské státy zejména v severní Africe. Vyloučit nelze ani některé země bývalého SSSR, které chtějí alespoň částečně omezit závislost na Rusku, například Gruzii. Už letos má začít sériová produkce typu Dozor‑B pro ukrajinskou armádu. Ukrajina tak dokazuje, že přes omezený rozpočet dokáže svým ozbrojeným silám zajistit kvalitní techniku.

 
TTD automobilů Dozor-A a Dozor-B
 
Dozor-A
Dozor-B
Počet sedadel
5+6
3+8
Celková délka
5200 mm
5200 mm
Celková šířka
2400 mm
2400 mm
Celková výška
2335 mm
2640 mm
Světlá výška
400 mm
400 mm
Bojová hmotnost
3500 kg
6300 kg
Užitečný náklad
2000 kg
-
Max. rychlost *
120 km/h
105 km/h
Max. dojezd
1000 km
1000 km
* Platí pro nejvýkonnější motor (145 kW).
 
Autor: Lukáš Visingr

Prameny:
Materiály ChKBM, ukrajinská zpravodajská média