od RoliD » sob 28. lis 2015 17:38:33
Hodně lidí řeší jaký, že mají dát olej do auta. Pokud si zjistí, že podle specifikace výrobce (každý výrobce to značí jinak) splňuje požadavky olej 5w30 i 5w40, tak jsou trošku v pasti. Jaký je mezi nimi rozdíl?
Pokud vám někdo říká kecy jako: 5w-30 je polosyntetika a 5w-40 je plná syntetika a tedy je lepší, tak mu nevěřte. Nic o tom neví
.
To označení
značí jak je olej viskózní při různých teplotách. Tedy 5w30 je méně viskózní a není vhodný do saharských veder. 5w-40 je více viskózní je vhodný i na léto v Řecku (je do 35°C).
Ani s jedním olejem nic nezkazíte ani v zimě ani v létě.
Jen s 5w-40 budete moci motor více zatěžovat při vedrech v létě. Pokud máte dobrý akumulátor pro zimní starty a jezdíte v běžném provozu normální jízdou, tak obě varianty jsou správně. Pokud by jste chtěli ulehčit motoru při zimních startech při teplotách pod -25°C, tak můžete zvážit olej 0W-40
A ještě malé doporučení a poznámka navíc: Pokud většinou jezdíte krátké jízdy tedy cca 5-15 km max. Tak si zkraťte interval výměny oleje na 2/3 doporučení výrobce. A to hlavně u naftových motorů. Olej sice neztrácí mazivost a to i při mírném překročení doporučeného intervalu, ale prudce v něm vzrůstá (při krátkých jízdách) počet pevných abrazivních částic co se nevyfiltrovali. A teď ta poznámka: To, že někteří výrobci mají v nabídce oleje např u rozmezí 0W – 5W syntetické oleje a 10W už jsou polosyntetické, tak je to jen rozhodnutí konkrétního výrobce a není možné ho zobecňovat na jiné výrobce. Je to jen součástí jejich "reklamštiny".
Edit: V komentáři níže jsem byl upozorněn, že jsem špatně napsal info tom, jak se značí olej pro nízké teploty. Tedy jsem tu informaci vymazal a teď to upřesním: Ono značení např 5W-40 znamená, že olej má garanci dostatečně malé vizkozity při nízkých teplotách a zároveň má dostatečnou viskozitu při vysokých teplotách. Zjednodušeně: olej není příliš hustý při nízké teplotě a umožní start motoru a úvodní mazání motoru před zahřátím a zároveň v létě bude dostatečně mazat do určité teploty dané označením. A aby se ty jednotlivé oleje daly dle teplot lépe cílit, tak jsem udělal následující tabulku, kde to je dobře vidět. Všimněte si jak vícerozsahové (označení s pomlčkou např 5w-40) oleje lépe pokrývají nejběžnější režimy provozu na rozdíl od jednorozsahových (oleje jen s jedním číslem např "30"):
Hodně lidí řeší jaký, že mají dát olej do auta. Pokud si zjistí, že podle specifikace výrobce (každý výrobce to značí jinak) splňuje požadavky olej 5w30 i 5w40, tak jsou trošku v pasti. Jaký je mezi nimi rozdíl?
Pokud vám někdo říká kecy jako: 5w-30 je polosyntetika a 5w-40 je plná syntetika a tedy je lepší, tak mu nevěřte. Nic o tom neví :).
To označení[b] značí jak je olej viskózní při různých teplotách[/b]. Tedy 5w30 je méně viskózní a není vhodný do saharských veder. 5w-40 je více viskózní je vhodný i na léto v Řecku (je do 35°C).[b] Ani s jedním olejem nic nezkazíte[/b] ani v zimě ani v létě. [b]Jen s 5w-40 budete moci motor více zatěžovat při vedrech v létě[/b]. Pokud máte dobrý akumulátor pro zimní starty a jezdíte v běžném provozu normální jízdou, tak obě varianty jsou správně. Pokud by jste chtěli ulehčit motoru při zimních startech při teplotách pod -25°C, tak můžete zvážit olej 0W-40
A ještě malé doporučení a poznámka navíc: Pokud většinou jezdíte krátké jízdy tedy cca 5-15 km max. Tak si zkraťte interval výměny oleje na 2/3 doporučení výrobce. A to hlavně u naftových motorů. Olej sice neztrácí mazivost a to i při mírném překročení doporučeného intervalu, ale prudce v něm vzrůstá (při krátkých jízdách) počet pevných abrazivních částic co se nevyfiltrovali. A teď ta poznámka: To, že někteří výrobci mají v nabídce oleje např u rozmezí 0W – 5W syntetické oleje a 10W už jsou polosyntetické, tak je to jen rozhodnutí konkrétního výrobce a není možné ho zobecňovat na jiné výrobce. Je to jen součástí jejich "reklamštiny".
[b]Edit[/b]: V komentáři níže jsem byl upozorněn, že jsem špatně napsal info tom, jak se značí olej pro nízké teploty. Tedy jsem tu informaci vymazal a teď to upřesním: Ono značení např 5W-40 znamená, že olej má garanci dostatečně malé vizkozity při nízkých teplotách a zároveň má dostatečnou viskozitu při vysokých teplotách. Zjednodušeně: olej není příliš hustý při nízké teplotě a umožní start motoru a úvodní mazání motoru před zahřátím a zároveň v létě bude dostatečně mazat do určité teploty dané označením. A aby se ty jednotlivé oleje daly dle teplot lépe cílit, tak jsem udělal následující tabulku, kde to je dobře vidět. Všimněte si jak vícerozsahové (označení s pomlčkou např 5w-40) oleje lépe pokrývají nejběžnější režimy provozu na rozdíl od jednorozsahových (oleje jen s jedním číslem např "30"):
[attachment=0]olej_teploty_tridy_sae.png[/attachment]