Rozdíl mezi rozdíl mezi 5w30 a 5w40

aneb jak vybrat správný olej do auta a nenechat se vodit mýty za vačku
Uživatelský avatar
Supík
Administrátor
Příspěvky: 201
Registrován: pát 10. črc 2015 12:47:18

Rozdíl mezi rozdíl mezi 5w30 a 5w40

Příspěvek od Supík » sob 28. lis 2015 17:38:33

Hodně lidí řeší jaký, že mají dát olej do auta. Pokud si zjistí, že podle specifikace výrobce (každý výrobce to značí jinak) splňuje požadavky olej 5w30 i 5w40, tak jsou trošku v pasti. Jaký je mezi nimi rozdíl?

Pokud vám někdo říká kecy jako: 5w-30 je polosyntetika a 5w-40 je plná syntetika a tedy je lepší, tak mu nevěřte. Nic o tom neví :).
To označení značí jak je olej viskózní při různých teplotách. Tedy 5w30 je méně viskózní a není vhodný do saharských veder. 5w-40 je více viskózní je vhodný i na léto v Řecku (je do 35°C). Ani s jedním olejem nic nezkazíte ani v zimě ani v létě. Jen s 5w-40 budete moci motor více zatěžovat při vedrech v létě. Pokud máte dobrý akumulátor pro zimní starty a jezdíte v běžném provozu normální jízdou, tak obě varianty jsou správně. Pokud by jste chtěli ulehčit motoru při zimních startech při teplotách pod -25°C, tak můžete zvážit olej 0W-40

A ještě malé doporučení a poznámka navíc: Pokud většinou jezdíte krátké jízdy tedy cca 5-15 km max. Tak si zkraťte interval výměny oleje na 2/3 doporučení výrobce. A to hlavně u naftových motorů. Olej sice neztrácí mazivost a to i při mírném překročení doporučeného intervalu, ale prudce v něm vzrůstá (při krátkých jízdách) počet pevných abrazivních částic co se nevyfiltrovali. A teď ta poznámka: To, že někteří výrobci mají v nabídce oleje např u rozmezí 0W – 5W  syntetické oleje a 10W už jsou  polosyntetické, tak je to jen rozhodnutí konkrétního výrobce a není možné ho zobecňovat na jiné výrobce. Je to jen součástí jejich "reklamštiny".


Edit: V komentáři níže jsem byl upozorněn, že jsem špatně napsal info tom jak se značí plej pro nízké teploty. Tedy jsem tu informaci vymazal a teď to upřesním: Ono značení např 5W-40 znamená, že olej má garanci dostatečně malé vizkozity při nízkých teplotách a zároveň má dostatečnou viskozitu při vysokých teplotách. Zjednodušeně: olej není příliš hustý při nízké teplotě a umožní start motoru a úvodní mazání motoru před zahřátím a zároveň v létě bude dostatečně mazat do určité teploty dané označením. A aby se ty jednotlivé oleje daly dle teplot lépe cílit, tak jsem udělal následující tabulku, kde to je dobře vidět. Všimněte si jak vícerozsahové (označení s pomlčkou např 5w-40)  oleje lépe pokrývají nejběžnější režimy provozu na rozdíl od jednorozsahových (oleje jen s jedním číslem např "30"):
olej_teploty_tridy_sae.png


Milos

Re: Rozdíl mezi rozdíl mezi 5w30 a 5w40

Příspěvek od Milos » sob 17. zář 2016 8:50:23

všechno špatně, nevěřte tomuto článku. první číslo značí viskozitu při nízkých teplotách ;) 

Uživatelský avatar
Supík
Administrátor
Příspěvky: 201
Registrován: pát 10. črc 2015 12:47:18

Re: Rozdíl mezi rozdíl mezi 5w30 a 5w40

Příspěvek od Supík » ned 18. zář 2016 12:53:51

Milos píše:všechno špatně, nevěřte tomuto článku. první číslo značí viskozitu při nízkých teplotách ;) 
Díky Miloši za upozornění. Doplnil jsem ono špatné vysvětlení zimní viskozní třídy a vyrobil/doplnil graf s přehledem olejů a teplot. A opravdu si nemyslím že je "všechno špatně" jak říkáš :)

Odpovědět

Zpět na “Problematika olejů a mazání”

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host